• H KρανιοΙερή Θεραπεία του John E. Upledger

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • Τροφές που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • Η Θέση της Ομοιοπαθητικής Θεραπευτικής στη Διεπιστημονική Παρέμβαση των Παιδικών Διαταραχών

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • Υγιής όσο οι μικροοργανισμοί σου

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • 22 τρόποι για να νικήσετε την αρθρίτιδα

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
Παρασκευή, 15 Σεπτεμβρίου 2017 00:00

Sukhasana

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Για χιλιετίες οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο κάθονταν στο έδαφος όπως δηλαδή στην Sukhasana που σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση άνετη θέση. Η λέξη sukha στα σανκριστικά σημαίνει ευρυχωρία, άνεση Στην αρχαία Ελλάδα αλλά και σήμερα η θέση ονομάζεται οκλαδόν (οκλάζω = κάθομαι κάτω με τα γλουτιαία οστά στο πάτωμα και με τα γόνατα στο πλάι ανοιχτά). Παρόλο που η στάση αυτή του σώματος φαίνεται απλή ακόμη και συνηθισμένη, όταν την ασκεί κάποιος με σαφή πρόθεση, έχει τη δύναμη να τον οδηγήσει βαθιά μέσα στην ύπαρξή του, οδηγώντας τον σε μια ήρεμη και διαλογιστική κατάσταση. Γι’ αυτό στην Hatha Yoga αποτελεί τη βασική θέση διαλογισμού.

Περιγραφή της θέσης: Καθιστικά (γλουτιαία) οστά πατάνε καλά κάτω στο έδαφος, τα γόνατα ανοίγουν έξω και προς το πάτωμα, οι εσωτερικές πλευρές των πελμάτων έρχονται κάτω από τα γόνατα δημιουργώντας χώρο μεταξύ πελμάτων και λεκάνης, η σπονδυλική στήλη ευθυγραμμίζεται από κάτω προς τα πάνω, οι ώμοι πάνε προς τα πίσω και ο θώρακας ανοίγει προς τα έξω ενώ ταυτόχρονα οι ωμοπλάτες κινούνται προς το κέντρο της πλάτης σαν να θέλει να συναντήσει η μία την άλλη. Τα χέρια ακουμπάνε πάνω στους μηρούς ή στα γόνατα.

Η Sukhasana εκτός από την άνετη, ευρύχωρη και ξεκούραστη αίσθηση που προσδίδει στο σώμα, έχει μια βαθιά εσωτερική προσέγγιση που την ανακαλύπτει κάποιος μόνο μέσα από την πρακτική. Μια καλά ευθυγραμμισμένη Sukhasana δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια χαλαρή αλλά ταυτόχρονα ενεργοποιημένη κατάσταση, τόσο στο σώμα όσο και στο πνεύμα. Η πρώτη πρόκληση ευθυγράμμισης αυτής της θέσης είναι να καθίσεις με τα πόδια χαλαρά και ταυτόχρονα να ανυψώσεις την σπονδυλική στήλη σου ανοίγοντας το στήθος.

Οφέλη της θέσης

Παρά το όνομά της (ευρύχωρη-άνετη θέση) η Sukhasana δεν είναι πάντα εύκολη για πολλούς ανθρώπους. Στην Δύση έχουμε συνηθίσει να καθόμαστε σε καρέκλες από μικρή ηλικία. Αποτέλεσμα αυτού είναι το μπλοκάρισμα των αρθρώσεων των ισχίων και της ευρύτερης περιοχής της λεκάνης. Άνθρωποι με σφιχτά κλειστά προς τα μέσα ισχία δυσκολεύονται αρχικά να καθίσουν στην θέση. Έτσι η Sukhasana βοηθάει αρχικά στο άνοιγμα και στο ξεμπλοκάρισμα των ισχίων. Επίσης τονώνει τους κοιλιακούς μυς και τους μυς της πλάτης, καθώς και την επιμήκυνση της σπονδυλικής στήλης. Επειδή δεν απαιτεί έντονη μυϊκή διεργασία ηρεμεί το νου αποτελώντας τη βασική θέση ασκήσεων pranayama-αναπνοών και διαλογισμού.

Είναι δύσκολο τα κάθισμα στην Sukhasana αν υπάρχουν τραυματισμοί στα γόνατα ή στους αστραγάλους, ή ευαισθησία στα πέλματα. Σε τέτοιες περιπτώσεις θα χρειαστεί αρχικά υποστήριξη. Το πλατύ καθιστικό τουβλάκι ή η διπλωμένη κουβέρτα θα βοηθήσουν σε ένα πιο άνετο κάθισμα στην θέση.

Προετοιμασία

Θα χρειαστεί να κάνεις πολλές μικρές προσαρμογές καθώς εργάζεσαι για να κατανέμεις το βάρος σου ομοιόμορφα πάνω στα καθιστικά οστά στο ύψος του κέντρου-πυρήνα του σώματος (το σημείο λίγο μέσα και κάτω από τον αφαλό στο κέντρο της λεκάνης). Παρατηρώντας τη θέση της λεκάνης σου ξεπτύχωσε τους γλουτούς από το έδαφος τραβώντας τους προς τα πίσω δημιουργώντας χώρο στη λεκάνη σου. Ισορρόπησε τους ώμους σου σε ευθεία πάνω από τους γοφούς σου ευθυγραμμίζοντας το κεφάλι σου κάθετα στην κορυφή της σπονδυλικής σου στήλης.

Τελική φόρμα της θέσης: Για να επιτευχθεί το πλήρες μήκος της σπονδυλικής στήλης στη Sukhasana, πρέπει πρώτα να ελέγξεις την ισορροπία στη βάση της θέσης σου. Σήκωσε σε κάθετη θέση από το έδαφος το ιερό σου οστό το οποίο έχει την τάση να βυθίζεται προς τα πίσω και κάτω (σαν να κρεμάει καμπουριάζοντας την σπονδυλική στήλη) μικραίνοντας το μήκος της σπονδυλικής σου στήλης σου προς τα πάνω και κάτω. Η λεκάνη με την κοιλιά σου πρέπει να γέρνουν λίγο προς τα εμπρός; Τέλος ισορρόπησε στο κέντρο των καθιστικών σου οστών, τοποθετώντας τη λεκάνη σου έτσι ώστε η κοιλιά να ανυψώνεται προς τα μέσα και προς τα πάνω, με αποτέλεσμα η καρδιά σου να αισθάνεται ελαφριά και ελεύθερη στο στήθος σου.

Όταν βρεις σταθερότητα στη βάση σου, εστίασε την προσοχή σου στο πάνω μέρος του σώματός σου. Ένας σημαντικός στόχος της εργασίας σου στη Sukhasana είναι να υποστηρίξεις την βαθιά και πλούσια αναπνοή. Συνέχισε να επεκτείνεις τη σπονδυλική σου στήλη από τη βάση προς την κορυφή του κεφαλιού σου διατηρώντας το λαιμό σου μακρύ και μαλακό. Για να βοηθήσεις το θώρακά σου να επεκταθεί στη Sukhasana, μετέφερε ξανά τους ώμους σου προς τα πίσω και πάνω, επιτρέποντας στις ωμοπλάτες σου να συγκλίνουν προς το κέντρο της πλάτης σου. Η επιμήκυνση των πλευρών του κορμού σου προς τα πάνω θα σε βοηθήσει επίσης να επεκτείνεις τα πλευρά σου και να εμβαθύνεις την αναπνοή σου. Καθώς κάνεις όλες αυτές τις μικρές προσαρμογές, η προσοχή σου και η παρατήρησή σου θα τραβηχθεί σταδιακά προς το μέσα σώμα, επιτρέποντάς σου να καθίσεις άνετα στη θέση με φυσική ισορροπία και ψυχική υγεία.

Υπενθύμιση: Το κλειδί για την διατήρηση της φόρμας της θέσης χωρίς να καταρρέει το σώμα σου, είναι να κρατάς συνεχώς το ιερό σου οστό όρθιο.

Αναπνοή και διαλογισμός

Μέσα από αυτή την ευρύχωρη φόρμα πάρε μερικές βαθύτερες και πιο αργές αναπνοές. Η βαθιά και πλούσια αναπνοή θα επιτρέψει στο σώμα σου να παραμείνει σταθερό και χαλαρό. Στρέψε την προσοχή σου στην κίνηση της αναπνοής που επεκτείνεται σε ολόκληρο τον κορμό από την κοιλιά χαμηλά, το διάφραγμα, τα πλευρά μέχρι τους πνεύμονες. Μαλάκωσε το βλέμμα των ματιών σου και χαλάρωσε το σαγόνι και τους μυς του προσώπου. Επανέλαβε τη στάση ακολουθώντας όλη την παραπάνω διεργασία, αλλάζοντας το σταύρωμα των ποδιών σου.

Ακόμα κι αν κάποιος δεν έχει κάνει ποτέ του διαλογισμό η Sukhasana είναι η αρχή, αφού αποτελεί τη βασική θέση διαλογισμού. Αν και είναι συνήθως μεταφρασμένη ως "ευρύχωρη" ή "άνετη", η λέξη sukha μπορεί επίσης να σημαίνει "ευτυχισμένη" ή "χαρούμενη". Αυτά τα επίθετα αποτελούν μία υπενθύμιση της έμφυτης χαράς που υπάρχει μέσα μας. Στην πρακτική της Hatha Yoga, όταν βρίσκεις σταθερότητα στο σώμα σου και ευκολία με διεύρυνση στην αναπνοή σου, μπορεί να αντιληφθείς αυτή τη χαρά. Σε αυτές τις στιγμές παρατήρησε ότι δεν βιώνεις πλέον το σώμα το μυαλό και την αναπνοή σου ως ξεχωριστά μέρη. Απλά συνειδητοποιείς ότι και τα τρία αυτά μέρη ήταν ήδη ενωμένα.

Για την επιτυχία όλων αυτών των λεπτών σωματικών διεργασιών χρειάζεται συγκέντρωση, παρατηρητικότητα, οξυμένη αντίληψη, βαθιά αναπνοή και επιμονή σε αυτό που επέλεξες να πράξεις. Αυτές οι λεπτές ψυχικές, νοητικές και σωματικές διεργασίες αποτελούν και κάποια από τα βασικά συστατικά της Hatha Yoga. 

 

Γράφει ο Βασίλης Μαυρομμάτης, Ομοιοπαθητικός, Φυσικοπαθητικός, Yoga instructor - Hatha Yoga
(email: bmavromatis@gmail.com)

 

Διαβάστηκε 264 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 01 Οκτωβρίου 2017 23:55