• H KρανιοΙερή Θεραπεία του John E. Upledger

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • Τροφές που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • Η Θέση της Ομοιοπαθητικής Θεραπευτικής στη Διεπιστημονική Παρέμβαση των Παιδικών Διαταραχών

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • Υγιής όσο οι μικροοργανισμοί σου

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
  • 22 τρόποι για να νικήσετε την αρθρίτιδα

    Τετάρτη, 15 Νοεμβρίου 2017 00:00
Παρασκευή, 15 Σεπτεμβρίου 2017 00:00

Ζάχαρη: O ύπουλος εθισμός στις ζωές των ανθρώπων

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)

Η ζάχαρη αποτελεί την κύρια πηγή θερμίδων για το δυτικό κόσμο, παρότι σύμφωνα με μεγάλο αριθμό ερευνών σχετίζεται με πολλά προβλήματα υγείας όπως αυξημένες πιθανότητες για διαβήτη, παχυσαρκία και καρδιαγγειακά νοσήματα. Όπως τονίζουν οι ειδικοί, η ζάχαρη δεν πρέπει να αποτελεί περισσότερο από το 5% των θερμίδων που λαμβάνουμε καθημερινά. Αν και το όριο αυτό υπολογίζεται σε πέντε κουταλάκια του γλυκού, οι περισσότεροι άνθρωποι, ανεξαρτήτως ηλικίας, καταναλώνουν τουλάχιστον διπλάσια ποσότητα από την προβλεπόμενη.

Το πρόβλημα είναι ότι η ζάχαρη είναι, καθώς φαίνεται, εθιστική και η κατανάλωσή της σε κάνει να ζητάς όλο και περισσότερη. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες η ζάχαρη κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με το αλκοόλ, τη νικοτίνη και την κοκαΐνη. Η έλλειψη ζάχαρης σε άτομα που συνηθίζουν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες εκδηλώνεται με συμπτώματα στέρησης, κατάθλιψη, ακόμα και φυσική ασθένεια.

Ένα σημαντικό μέρος του αγώνα όσων φαίνεται να είναι εθισμένοι στη ζάχαρη είναι κυρίως ψυχολογικό, καθώς ο ψυχικός εθισμός μπορεί συχνά να είναι εξίσου ισχυρός με τον βιολογικό. Το αν οι άνθρωποι μπορεί να εθιστούν στη ζάχαρη με τον ίδιο τρόπο που εθίζονται, ας πούμε, στα ναρκωτικά είναι μέρος μεγάλης συζήτησης. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές οι ερευνητές δεν έχουν διαπιστώσει οριστικά πως η ζάχαρη δημιουργεί εκείνα τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται για να χαρακτηρίσουμε κάποιον «βιολογικά εθισμένο» και ίσως είναι περισσότερο ακριβές για τα άτομα που είναι εθισμένα στη ζάχαρη να λέμε πως απλά είναι «εξαρτώμενα» από αυτή.

Σε γενικές γραμμές, αυτοί που φαίνεται πως είναι εθισμένοι στη ζάχαρη, μαρτυρούν μια σταθερή αγάπη για τα γλυκά. Συγκεκριμένα, πολλά απ’ αυτά τα άτομα μπορούν να δοκιμάσουν κάτι που περιέχει ζάχαρη και να αισθάνονται «υποχρεωμένα» να φάνε περισσότερο από όσο χρειάζονται ή απ’ όσο αισθάνονται ότι θα τους χορτάσει.

Ποιες τροφές περιέχουν ζάχαρη;

Η ζάχαρη είναι ένα συστατικό που δεν μπορούμε να αποφύγουμε πλέον καθώς βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα τρόφιμα. Από το ψωμί, τους χυμούς του εμπορίου, τα μπισκότα, τα ντόνατς, τις πάστες, τις σοκολάτες, τις σάλτσες όπως η κέτσαπ και κάθε άλλο επεξεργασμένο τρόφιμο που συναντάμε στο εμπόριο, μέχρι και τα γάλα.

Δείτε ποια προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που υπάρχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ περιέχουν πολλή ζάχαρη:

Μπάρες: Κάποιες μπάρες δημητριακών περιέχουν όση ζάχαρη περιέχει και ένα κανονικό γλυκό.

Γιαούρτι: Τα περισσότερα γιαούρτια με γεύσεις, είναι πολύ πλούσια σε ζάχαρη, ειδικά όσα είναι χαμηλά σε λιπαρά ή περιέχουν μίγμα φρούτων με σιρόπι.

Χυμοί φρούτων: Κάθε φορά που αγοράζετε χυμούς φρούτων ή άλλα προϊόντα με βάση τα φρούτα, μην ξεχνάτε να τσεκάρετε τις ετικέτες, καθώς πολλά από αυτά περιέχουν όση ζάχαρη περιέχει και ένα κουτί αναψυκτικό.

Αλείμματα: Πολλά αλείμματα που φτιάχνονται από ξηρούς καρπούς, όπως το φυστικοβούτυρο, περιέχουν ζάχαρη.

Σάλτσες: Πολλές συσκευασμένες σάλτσες έχουν ζάχαρη ή χυμό ζαχαροκάλαμου σε ποσότητα έως και 13 γραμμάρια ανά μισό φλιτζάνι.

Πώς μπορείτε να κόψετε τη ζάχαρη;

Παρακάτω θα βρείτε μερικές συμβουλές για τη μείωση της συνολικής πρόσληψης της ζάχαρης:

1)Μπορείτε να φτιάχνετε σπιτικά γλυκά με μέλι ή ταχίνι αντί για ζάχαρη.

2) Μπορείτε να μειώνετε σταδιακά τη ζάχαρη στον καφέ σας ή να την αντικαταστήσετε με κάποιο γλυκαντικό ή με στέβια.

3) Σε περίπτωση έντονης επιθυμίας γλυκού είναι προτιμότερο να καταναλώνετε φρούτα και να προσθέσετε σε αυτά μέλι και κανέλα.

4) Προτιμάτε να καταναλώνετε μαύρη σοκολάτα ή σοκολάτα υγείας διότι περιέχει μικρότερη περιεκτικότητα σε ζάχαρη σε σχέση με τη σοκολάτα γάλακτος και τη λευκή σοκολάτα. Επίσης μπορείτε να φτιάξετε ροφήματα με κακάο και να προσθέσετε κάποιο φρούτο και όχι ζάχαρη.

5) Καταναλώστε ανθρακούχο νερό με χυμό φρούτων αντί για αναψυκτικά. Έχουν λιγότερες θερμίδες και θα έχετε όφελος λόγω της θρεπτικής σύστασης των φρούτων.

6) Διαβάστε τις ετικέτες τροφίμων και επιλέξτε προϊόντα που περιέχουν λιγότερη ή καθόλου ζάχαρη.

7) Τέλος, για τους λάτρεις των λευκών γλυκών καταναλώστε γλυκά που έχουν βάση το γάλα (π.χ. ρυζόγαλο) και αντικαταστήστε τη ζάχαρη με στέβια ή άλλου είδους γλυκαντικά.

Γράφει η Μαρία Ρίτσου, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος (www.diaitologos-zografou.gr)

Διαβάστηκε 176 φορές