• Το Φαρμακείο των διακοπών με ανθοϊάματα Bach

    Πέμπτη, 13 Ιουλίου 2017 00:00
  • Μεσογειακή διατροφή και καρκίνος

    Πέμπτη, 13 Ιουλίου 2017 00:00
  • Διαβητική νευροπάθεια:

    Πέμπτη, 13 Ιουλίου 2017 00:00
  • Οι κρυφές αιτίες του καρκίνου

    Πέμπτη, 13 Ιουλίου 2017 00:00
  • Ουρολοιμώξεις:

    Πέμπτη, 13 Ιουλίου 2017 00:00
Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2017 00:00

Αντιμετώπιση της στηθάγχης χωρίς φάρμακα

Γράφτηκε από 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)

Εάν πάσχετε από στηθάγχη -με άλλα λόγια, από πόνο στο στήθος κυρίως λόγω έλλειψης οξυγόνου στην καρδιά, υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος φαρμάκων που διατίθενται για να την αντιμετωπίσετε, τα οποία ποικίλουν, από ασπιρίνη μέχρι βήτα αναστολείς και στατίνες. Όμως ευτυχώς, υπάρχει επίσης ένας αυξανόμενος αριθμός φυσικών επιλογών που δείχνουν να αποτελούν αποτελεσματικές θεραπείες για αυτή την κοινή καρδιακή πάθηση.

Τι είναι η στηθάγχη;

Η στηθάγχη είναι ένα είδος πόνου στο στήθος -συνήθως περιγράφεται ως ένα αίσθημα πίεσης, αίσθημα βάρους, σφίξιμο, κάψιμο, ή γενικότερα σαν δυσφορία που εντοπίζεται πίσω από το στέρνο. Αναπτύσσεται ως αποτέλεσμα ισχαιμίας του μυοκαρδίου, η οποία συμβαίνει όταν διαταράσσεται η ισορροπία ανάμεσα στις μεταβολικές απαιτήσεις του μυοκαρδίου και στην προσφορά οξυγόνου και θρεπτικών ουσιών από τις στεφανιαίες αρτηρίες. Αυτό μπορεί να συμβεί όταν μειώνεται η διάμετρος του αυλού των στεφανιαίων αρτηριών είτε εξαιτίας στένωσης (λόγω αθηροσκλήρωσης), είτε εξαιτίας σπασμού των αγγείων αυτών. Το φαινόμενο επιτείνεται όταν οι ανάγκες του μυοκαρδίου σε οξυγόνο είναι αυξημένες και η αγγειοδιαστολή των στεφανιαίων αρτηριών δεν επαρκεί για να τις καλύψει. Για να συμβεί αυτό, η στένωση του στεφανιαίου αγγείου πρέπει να ξεπερνά το 75%. Τα αποτελέσματα της ισχαιμίας του μυοκαρδίου είναι συνήθως αναστρέψιμα, σε περίπτωση όμως παρατεταμένης ή/και απότομης ισχαιμίας μπορεί να προκληθούν μη αναστρέψιμες βλάβες και νέκρωση (οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου).

Η στηθάγχη είναι ένα προειδοποιητικό σημάδι ότι η καρδιά σας είναι σε αυξημένο κίνδυνο καρδιακής προσβολής, η οποία μπορεί να συμβεί αν μία από τις στεφανιαίες αρτηρίες κλείσει εντελώς.

Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι στηθάγχης: σταθερή και ασταθής. Η σταθερή στηθάγχη είναι συνήθως προβλέψιμη, και γενικά αναπτύσσεται όταν η καρδιά πρέπει να εργαστεί σκληρότερα, όπως κατά τη διάρκεια της άσκησης ή το ανέβασμα σκάλας. Η ασταθής στηθάγχη, αντίθετα, προκύπτει απροσδόκητα και μπορεί να χτυπήσει ακόμη και σε κατάσταση ηρεμίας. Ο πόνος είναι συνήθως πιο έντονος και, καθώς μπορεί να είναι σημάδι επικείμενης καρδιακής προσβολής, θεωρείται ως ένα επείγον ιατρικό περιστατικό.

Εναλλακτικές λύσεις

Οι ακόλουθες φυσικές εναλλακτικές λύσεις είναι χρήσιμες για τη σταθερή στηθάγχη.

Συμπληρώματα διατροφής

Πολλά συμπληρώματα αποδεικνύονται χρήσιμα για τη στηθάγχη σε κλινικές μελέτες:

• L-καρνιτίνη. Μελέτες έχουν δείξει ότι αυτό το αμινοξύ μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία της καρδιάς και να μειώσει τα συμπτώματα της στηθάγχης. Σε μία από αυτές, η L-καρνιτίνη σε δοσολογία 1g δύο φορές ημερησίως αύξησε την αντοχή στην άσκηση και οδήγησε σε θετικές αλλαγές όσον αφορά τα αποτελέσματα ηλεκτροκαρδιογραφήματος σε σύγκριση με το εικονικό φάρμακο (Int J Clin Pharmacol Ther Toxicol, 1985; 23: 569-72). Μια άλλη μελέτη ανέφερε επίσης παρόμοια ευρήματα (J Assoc Physicians India, 2000; 48: 1050-2).

L-αργινίνη. Ένα άλλο αμινοξύ, η L-αργινίνη φαίνεται επίσης να βοηθά στην αντιμετώπιση της στηθάγχης. Σε μια μελέτη, η χορήγηση L-αργινίνης σε δοσολογία 3g/ημέρα για 15 ημέρες είχε ως αποτέλεσμα πολλές προστατευτικές επιδράσεις σε ασθενείς με στηθάγχη, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της δράσης του αντιοξειδωτικού ενζύμου υποροξειδική δισμουτάση (SOD) που δρα κατά των ελευθέρων ριζών και της μείωσης των επιπέδων της χοληστερόλης (Oxid Med Cell Longev, 2009; 2: 231-7).

Συνένζυμο Q10. Αυτό το δημοφιλές συμπλήρωμα είναι ήδη γνωστό για τα ευεργετικά του αποτελέσματα στην υγεία της καρδιάς. Σε μια μελέτη τεσσάρων εβδομάδων σε ασθενείς με χρόνια σταθερή στηθάγχη, η λήψη 150mg coQ10 καθημερινά έτεινε να μειώσει τη συχνότητα της στηθάγχης, καθώς και τη χρήση φαρμάκων σε σύγκριση με το εικονικό φάρμακο, αν και τα αποτελέσματα δεν ήταν στατιστικά σημαντικά. Παρ’ όλα αυτά, στην ομάδα του CoQ10 υπήρξε μια σημαντική αύξηση στην ικανότητα άσκησης για μεγαλύτερο διάστημα σε σύγκριση με την ομάδα του εικονικού φαρμάκου (Am J Cardiol, 1985; 56: 247-51).

Αντιοξειδωτικά. Τα χαμηλά επίπεδα αντιοξειδωτικών στο αίμα, ειδικά της βιταμίνης Ε, φαίνεται να συνδέονται με στηθάγχη (Lancet, 1991; 337: 1-5; Ann N Y Acad Sci, 1989; 570: 291-5). Σε μια μελέτη, η λήψη συμπληρώματος α-τοκοφερόλης (50mg/ημέρα) οδήγησε σε μικρή μείωση της συχνότητας των επεισοδίων στηθάγχης (JAMA, 1996; 275: 693-8).

Μαγνήσιο. Αυτό το σημαντικό ιχνοστοιχείο έχει βρεθεί ότι βελτιώνει την ενδοθηλιακή λειτουργία σε ασθενείς με στεφανιαία νόσο. Έχει επίσης αποδειχθεί ότι βελτιώνει σημαντικά την αντοχή στην άσκηση, τη μείωση του πόνου στο στήθος που προκαλείται από την άσκηση και βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε αυτούς τους ασθενείς μετά από έξι μήνες χρήσης (365mg/ημέρα ως κιτρικό μαγνήσιο) (Am J Cardiol, 2003; 91: 517-21).

Βρομελίνη. Το ένζυμο αυτό, το οποίο προέρχεται από τον ανανά, μπορεί να αποτρέψει ή να ελαχιστοποιήσει τη σοβαρότητα της στηθάγχης. Σε μια μελέτη, δόθηκαν 400-1000mg/ημέρα βρομελίνης σε 14 ασθενείς με στηθάγχη, με αποτέλεσμα την εξαφάνιση των συμπτωμάτων σε όλους τους ασθενείς μέσα σε 4 έως 90 μέρες (Alt Med Rev, 1996; 1: 243-57).

Ιχθυέλαιο. Σε 39 ασθενείς με στεφανιαία νόσο, αυτοί που λάμβαναν καθημερινά 10g ιχθυελαίου παρουσίασαν μείωση κατά 40% των κρίσεων στηθάγχης, ενώ καμία αλλαγή δεν παρατηρήθηκε στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου (Angiology, 1994; 45: 1023-31).

Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική (ΠΚΙ)

Οι τεχνικές της ΠΚΙ έχουν αποδειχθεί χρήσιμες για τη θεραπεία της στηθάγχης, οπότε αξίζει τον κόπο να συμβουλευτείτε έναν ειδικευμένο επαγγελματία ΠΚΙ.

Βελονισμός. Μια μελέτη σε 49 ασθενείς που υπέφεραν από στηθάγχη διαπιστώθηκε ότι ο βελονισμός οδήγησε σε 58% λιγότερη χρήση νιτρογλυκερίνης (ένα από τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της στηθάγχης) και μείωση κατά 38% του αριθμού επεισοδίων (Acupunct Electrother Res, 1995; 20: 101-16). Σε μια άλλη μελέτη, ο πραγματικός βελονισμός δοκιμάστηκε εναντίον εικονικού βελονισμού, όπου οι βελόνες εισήχθησαν τυχαία και όχι στα παραδοσιακά προσδιορισμένα σημεία βελονισμού. Η χρήση της νιτρογλυκερίνης μειώθηκε στην ομάδα πραγματικού βελονισμού ενώ η ανοχή στην άσκηση αυξήθηκε, ενώ δεν αναφέρθηκαν σημαντικές επιδράσεις στην ομάδα εικονικού βελονισμού (Acta Med Scand, 1986;220: 307-13).

Βότανα. Διάφορα κινέζικα βότανα έχουν χρησιμοποιηθεί επιτυχώς για τη θεραπεία της στηθάγχης. Μια ανασκόπηση 15 μελετών στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 1700 άτομα, έδειξε ότι το μείγμα βοτάνων που είναι γνωστό ως Suxiao jiuxin wan είναι μια αποτελεσματική θεραπεία για τη στηθάγχη, χωρίς σοβαρές παρενέργειες (Cochrane Database Syst Rev, 2008; 1: CD004473). Οι κάψουλες Tong-xinluo και Kangxin φαίνεται επίσης να είναι αποτελεσματικές (Chin J Integr Med, 2011; 17: 903-7).

Acupressure. Σε μια μελέτη 168 ασθενών με στηθάγχη που σχετίζεται με στεφανιαία νόσο, η τεχνική αυτή βρέθηκε να έχει αποτελέσματα παρόμοια με τη νιτρογλυκερίνη, αλλά λειτούργησε πιο γρήγορα και δεν είχε αρνητικές παρενέργειες (Zhongguo Zhen Jiu, 2011; 31: 595-8).

Αλλαγές στον τρόπο ζωής

Εκτός από τη διακοπή του καπνίσματος, την απώλεια βάρους και την υγιεινή διατροφή, υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να βελτιώσει την υγεία της καρδιάς σας και να μειώσει τα συμπτώματα της στηθάγχης.

Άσκηση. Η τακτική άσκηση είναι μία ανεκτίμητη θεραπεία για τη χρόνια στηθάγχη. Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές Άνιλ Νίγκαμ και Ζαν Κλωντ Τάρντιφ από το Καρδιολογικό Ινστιτούτο του Μόντρεαλ στο Κεμπέκ του Καναδά: "Η τακτική άσκηση συνδέεται με πολλά ευεργετικά αποτελέσματα για την καρδιά, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της ενδοθηλιακής λειτουργίας και τη μείωση της συστηματικής φλεγμονής" (Heart Metab, 2008; 38: 34-7). Επιπλέον, η άσκηση μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα της στηθάγχης και τη συχνότητα των κρίσεων. Σε μια μελέτη, η έντονη άσκηση για μόλις 10 λεπτά την ημέρα ήταν εξίσου αποτελεσματική όσο και τα φάρμακα βήτα-αναστολείς σε ασθενείς με στηθάγχη (Br Heart J, 1990; 64: 14-9). Ωστόσο, βεβαιωθείτε ότι έχετε συμβουλευτεί το γιατρό σας πριν από ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης.

•   Ύπνος. Η διάρκεια του ύπνου είναι σημαντική για μια υγιή καρδιά, σύμφωνα με μια μεγάλη μελέτη στις ΗΠΑ. Τα δεδομένα από περισσότερους από 30.000 συμμετέχοντες αποκάλυψαν ότι οι άνθρωποι που κοιμούνταν μόλις πέντε ώρες τη νύχτα ή λιγότερο είχαν πάνω από διπλάσιες πιθανότητες να υποφέρουν από στηθάγχη σε σύγκριση με τους ανθρώπους που κοιμούνταν επτά ώρες ύπνου το βράδυ, που είναι η ιδανική διάρκεια ύπνου. Επιπλέον, ο υπερβολικός ύπνος, εννέα ώρες κάθε βράδυ ή περισσότερο, συσχετίστηκε με σημαντικά μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου (Sleep, 2010; 33: 1037-1042).

Διαλογισμός. Ο Υπερβατικός Διαλογισμός, μια μορφή διαλογισμού που χρησιμοποιεί μάντρας, έχει βρεθεί ότι βελτιώνει τον πόνο το στήθος που εμφανίζεται στη στηθάγχη και ομαλοποιεί το ηλεκτροκαρδιογράφημα (ΗΚΓ) σε μια μικρή μελέτη ασθενών με καρδιακό σύνδρομο Χ, μια μορφή στηθάγχης σε ανθρώπους με κατά τ’ άλλα φυσιολογικές στεφανιαίες αρτηρίες (Am J Cardiol, 2000; 85: 653-5, Α10). Παρά το γεγονός ότι αυτοί οι ασθενείς δεν είχαν τον κλασικό τύπο στηθάγχης, ο πόνος στο στήθος τους θεωρήθηκε ότι προκύπτει από το άγχος, το οποίο μπορεί να μειώσει τη ροή του αίματος προς την καρδιά, και το ΗΚΓ τους έμοιαζε με αυτά των ασθενών κλασικής στηθάγχης. Άλλες έρευνες δείχνουν ότι ο υπερβατικός διαλογισμός συνδέεται με μείωση της υπέρτασης και της αθηροσκλήρωσης, καθώς και με βελτιώσεις σε άλλους παράγοντες κινδύνου καρδιακής νόσου όπως η μείωση του καπνίσματος και των επιπέδων χοληστερόλης (Aust Fam Physician, 2002; 31: 164- 8).

Γιόγκα. Σε μια τυχαιοποιημένη, ελεγχόμενη μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 42 άνδρες με στεφανιαία νόσο, η μία ομάδα υποβλήθηκε σε θεραπεία με συμβατικές μεθόδους, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής που προτείνεται από την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία, ενώ η άλλη ομάδα υποβλήθηκε σε ένα πρόγραμμα που αποτελείται από άσκηση γιόγκα, μέτρια αερόβια άσκηση και διατροφικούς περιορισμούς. Μετά από ένα χρόνο, τα άτομα στην ομάδα που έκαναν γιόγκα εμφάνισαν σημαντική μείωση στον αριθμό των επεισοδίων στηθάγχης ανά εβδομάδα μαζί με βελτιωμένη ικανότητα άσκησης και μείωση του σωματικού βάρους. Τα επίπεδα της χοληστερόλης (ολικής και «κακής» LDL χοληστερόλης) εμφάνισαν επίσης μεγαλύτερη μείωση σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου. Επιπλέον, τα ποσοστά στεφανιαίας αγγειοπλαστικής ή χειρουργικής επέμβασης μπάι-πας ήταν σημαντικά χαμηλότερα στην ομάδα της γιόγκα (J Assoc Physicians India, 2000; 48: 687-94).

Τζοάνα Έβανς

Διαβάστηκε 778 φορές